środa, 1 sierpnia 2012

Lekcja 1.1.

Klasa 1

Temat: Lekcja organizacyjna. Zaklęcie a urok.


Lekcja organizacyjna:
1. Przedmiotowy system oceniania.
2. Wymagania edukacyjne.
3. Plan roku szkolnego.
4. Regulamin lekcyjny
5. Program nauczania na lekcjach zaklęć i uroków.

1. Przedmiotowy System Oceniania

Zasady wspólpracy i oceniania.
a) Nauczyciel ocenia za :
- umiejętności i wiadomości.
- systematyczność pracy.
- sprawdziany, kartkowki, prace domowe, ćwiczenia, referaty, pisemne sprawdzenie pracy domowej.*
- przygotowanie do zajęć.
- odpowiedzi ustne.
- zaangażowanie i kreatywność.
- prezentowanie wiedzy.
- współprace w zespole.
- zabawy.
- aktywność.
- pracę na lekcji.
- udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych - na szczeblu szkolnym i międzyszkolnym.

* - kartkówka sprawdzająca wiedzę ucznia z pracy domowej, jeżeli zadanie było do wykonania samodzielnie z rzeczą nieomawianą na lekcji.


b) Nauczyciel ma prawo sprawdzić wiedzę ucznia w formie ustnej lub pisemnej z 1-3 ostatnich lekcji.

c) Uczeń ma prawo raz do roku zgłosić na początku lekcji nieprzygotowanie z wyjątkiem wcześniej zapowiedzianego sprawdzianu lub kartkówki. Jeżeli kartkówka będzie niezapowiedziana a uczeń zgłosi nieprzygotowanie na początku lekcji nie musi jej pisać. (naturalnie musi ją zaliczyć w terminie niepóźniej niż 2 tygodnie od momentu sprawdzenia kartkówki) Nieprzygotowanie dotyczy również pracy domowej. Można je zgłosić a wtedy otrzyma się dodatkowy czas na zrobienie jej oraz nie otrzyma się oceny Troll (1).

e) Uczeń ma prawo do poprawy oceny Troll tylko jeden raz w czasie i sposób uzgodniony z nauczycielem. (II tygodnie)

f) W przypadku nieobecności na sprawdzianie, kartkówce czy innej formie poddanej ocenie ucznia przez nauczyciela - uczeń ma obowiązek zaliczyć materiał  w ciagu tygodnia.

g) Na Sprawdzianach , kartkówkach i innych formach sprawdzenia wiedzy ucznia obowiązuje system procentowy:

a) stopień Wybitny - W - powyżej 100%
b) stopień Powyżej Oczekiwań - P - 90%-100%
c) stopień Zadowalający - Z - 75%-89%
d) stopień Nędzny - N - 50%-74%
e) stopień Okropny - O - 21%-49%
f) stopień Troll - T - 0%-20%

h) Uczeń, aby zdać z Przedmiotu z pozytywną oceną (okropny-wybitny) musi posiadać co najmniej 3 oceny w czym jedną ze sprawdzianu oraz frekwencję większa niż 31 %.

i) Na lekcjach łaciny przy ocenach obowiązują "+" i "-", które w przypadku liczenia oceny końcowej dają 0,5 oceny, lub w przypadku minusa - odejmują o "0,25" oceny. Np.
P+ = 5,5
P = 5
P- = 4,75

j) Na kocu danego działu zapowiedziany jest sprawdzian z działu a na końcu roku - Egzamin całogodzinny lub dłuższy sprawdzający wiedzę ucznia.

k) Wagi ocen :
- sprawdziany (5)
- kartkówki (3)
- prace domowe (2)
- aktywność .. itd. (1)

l) Przy wystawianiu ocen nauczyciel będzie brał pod uwagę :
- ilość i jakość ocen.
- frekwencje.
- systematyczność.
- inne dodatkowe osiągnięcia ucznia.
- zachowanie
- podejście do przedmiotu
- wynik średniej ważonej


2. Wymagania edukacyjne

To co na ocenę powyżej oczekiwań i... Na ocenę Wybitną uczeń zna materiał lekcyjny w 100 %, a także chwali się wiedzą pozalekcyjną. Wziął udział w olimpiadzie oraz konkursach. Na bieżąco robił prace dodatkowe. Wszystkie prace zaliczone na oceny nie niższe niż Z. Średnia ważona więcej niż 5,5. 100 % frekwencja. (w wypadu nie 100 %, usprawiedliwienia za każdą nieobecność)

Na ocenę Powyżej Oczekiwań uczeń zna materiał lekcyjny w 90 % . Uczeń musi posiadać więcej niż 80 % procent frekwencji na lekcji, musi posiadać min. 7/10 wszystkich ocen . Uczeń nie możne dostać oceny poniżej N. Ma wszystkie sprawdziany i kartkówki zaliczone na Z lub wyżej. Wykona prace semestralną -> jeżeli takowa będzie oraz jeżeli będzie to decydowało o jego ocenie będzie wykonywał w ciągu roku prace dodatkowe. Średnia ważona więcej niż 4,5.

Na ocenę Zadowalającą uczeń zna materiał lekcyjny w 70 % . Uczeń musi posiadać więcej niż 65 % procent frekwencji na lekcji , musi posiadać min. 6/10 wszystkich ocen . Uczeń nie możne dostać oceny poniżej O. Ma prawie wszystkie sprawdziany i kartkówki zaliczone na N lub wyżej. Wykona prace semestralną -> jeżeli takowa będzie oraz jeżeli będzie to decydowało o jego ocenie będzie wykonywał w ciągu roku prace dodatkowe. Średnia ważona: powyżej 3,5.

Na ocenę Nędzną uczeń opanował Program Lekcyjny w 55 %. Uczeń musi posiadać więcej niż 51 % procent frekwencji na lekcji , musi posiadać min. 5/10 wszystkich ocen . Uczeń może dostać ocenę T. Ma prawie wszystkie sprawdziany i kartkówki zaliczone na O lub wyżej. Wykona prace semestralną -> jeżeli takowa będzie oraz jeżeli będzie to decydowało o jego ocenie będzie wykonywał w ciągu roku prace dodatkowe. Średnia ważona: powyżej 2,5.

Na ocenę Okropną Uczeń zna materiał lekcyjny w 45 %. Uczeń musi posiadać więcej niż 31 % procent frekwencji na lekcji, musi posiadać min. 3/10 wszystkich ocen . Uczeń może dostać ocenę T. Ma prawie wszystkie sprawdziany i kartkówki zaliczone na O lub wyżej. Wykona prace semestralną -> jeżeli takowa będzie oraz jeżeli będzie to decydowało o jego ocenie będzie wykonywał w ciągu roku prace dodatkowe. Średnia ważona: powyżej 1,5.

3. Plan roku szkolnego
- lekcje odbywają się w
- lekcje prowadzi prof. Kate Hay
- przewidzianych jest min. 8 lekcji + co najmniej jedno zastępstwo = 9 lekcji (patrz program nauczania)
- przewidziany jest co najmniej jeden konkurs + olimpiada (między)szkolna *
- do zdobycia przewidzianych jest min. 10 ocen (3 kartkówki, 1 sprawdzian, 2 prace na lekcji, 3 prace domowe, 1 aktywność każdy + inne tj. prace domowe itd.) W miejsce oceny niezaliczonego jakiegokolwiek materiału, uczeń otrzymuje Trolla.


4. Regulamin lekcyjny
1. Na lekcji obwiązuje cisza i spokój. Wymagana jest aktywność uczniów, jednak aktywność właściwa, na temat lekcji.
2. Uczeń przychodzi na lekcję punktualnie, spóźnienie więcej niż na połowę lekcji skutkuje nieobecnością ucznia na lekcji.
3. Na lekcji wskazane jest używanie mózgu. Nie przejmujemy się początkowymi niepowodzeniami.
4. Na początku każdej lekcji nauczyciel wyznacza osobę do robienia listy. Ta osoba ma za zadanie spisać wszystkich uczniów oraz punkty, oceny i plusy, które zdobyły podczas tej lekcji. Na końcu, wysyła ona kompletną listę na prof.kateha2wp.pl
5. Niepotrzebne kłótnie i spory zostawiamy na czas po-lekcyjny. )


5. Program nauczania
Program nauczania obejmuje 7 lekcji podstawowych + co najmniej (!) jedno zastępstwo. Zaznaczam, że program nauczania może ulec zmianie.
1. Lekcja organizacyjna. Zaklęcie a urok.
2. Historia zaklęć.
3. Sławni twórcy zaklęć.
4. Podział zaklęć według Wielkiej Trójki.
5. Współczesny podział zaklęć.
6. Różdżka. Zasady korzystania z różdżek.
7. Historia powstawania różdżek.
8. Jak trzymać różdżkę? Wymowa zaklęć.
9. Sprawdzian końcowy.

Zaklęcie a urok.

Zaklęcie
Słowo "zaklęcie" wywodzi się z języka łacińskiego, a konkretnie ze słowa "cantamen", które oznacza zaczarowanie lub po prostu czar.
Jest to ustalona, niezmienna formuła słowna, której przypisuje się magiczną moc.
W naszym świecie zaklęcia istnieją od wieków. Używamy ich do osiągnięcia swych celów, od zaklęć zemsty, zaklęć miłosnych, zwycięstwo w walce, aż po czary związane z urodzajem w gospodarstwie.

Historię zaklęć poznasz na łamach kolejnych rozdziałów tego podręcznika. Ich lista wciąż rośnie, gdyż sporządzane są coraz to nowe formuły słowne o magicznej mocy. Należy pamiętać, że rzucanie zaklęć to bardzo trudna sztuka, ponieważ wymaga mocnego skupienia się na przedmiocie/istocie żywej i odpowiedniego ruchu różdżką. Dźwięk artykułowanych słów ma również ogromne znaczenie, tak samo jak i nastawienie psychiczne. Tylko połączone elementy w jedną całość, mogą dać pożądane efekty.
Jednak należy zachowywać daleko posuniętą ostrożność w posługiwaniu się słowem. Jego moc jest większa niż powszechnie się sądzi.
Złe rzucenie czaru może mieć poważne skutki na danym przedmiocie/istocie żywej lub na samym wykonawcy, który nieudolnie rzucił zaklęcie (w kilku przypadkach zakończyło się to śmiercią).

Urok
Słowo "urok" także wywodzi się z języka łacińskiego, a dokładniej ze słowa "blanditia", które oznacza atrakcyjność, zauroczenie, oczarowanie, opętanie. Używa się ich do różnych celów, począwszy od uroków miłosnych aż po urok złośliwego fatum, czy też halucynacji.


Różnice między Zaklęciem a Urokiem.
- Zaklęcie  rzucamy przy pomocy różdżki, zaś urok możemy rzucić słownie, bez jej użycia.
- Zaklęcie ma na celu ułatwienie nam życia upraszczając je w miarę możliwości, obronę bądź zadanie czaru (zaczarowanie). Urok natomiast działa na nasz umysł. 
- Urok w formie słownej nie jest prosty do rzucenia. Potrzeba nam do tego różnych składników, a czasami nawet wywarów, które powodują "ulotnienie" się czaru.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz